Konfliktmægling og individuelle samtaler ved professionel og erfaren konfliktmægler og kognitiv coach, cand.mag.

Relationen er din læremester

Sådan håndterer du familiekonflikter

Har du rod i familien? Så læs her 10 råd til hvordan du bedst får ryddet op

 

For halvdelen af de danskere, der har oplevet konflikt med familien, er problemerne fortsat uløste. Det viser en undersøgelse af familiekonflikter, som Gallup har foretaget for BT.

Men de eksperter, BT har talt med, kan anvise en lang række praktiske råd til, hvordan man kommer videre.


 

 

1) Smed ikke, mens jernet er varmt
Det er vigtigt ikke at reagere på sin vrede, men bruge den som alarmklokke. Og så lade fornuften tage styringen. Tag et par dybe indåndinger, gå væk og tag en tænkepause.  Når du er faldet ned og kan styre dig nogenlunde, kan du gå tilbage til modparten og fortælle, hvordan du har det.


 

2) Sig, hvad du vil have

Gør det klart, hvad du ønsker af modparten, og sig, hvad det vil betyde for dig. Når man er vred, siger man ofte, hvad man ikke vil have, og det  giver ingen mening for modparten.  Når man derimod har fornuften med sig, er det nemmere  at finde frem til, hvad man vil have.


 

3) Respekter og forstå

Når du taler til modparten,  er det vigtigt, at du siger det med samme  respekt, som du selv ønsker, vedkommende skal have for dig. Det handler om at prøve at undgå at bebrejde og gå til angreb og samtidig vise respekt og lytte. Når vi først føler os hørt, er vi meget mere villige til at forhandle.


 

4) Diskuter ikke følelser

Det er vigtigt at respektere, at følelser og behov ikke kan disku- teres. Vi har det, som vi har det, og oplever ting forskelligt, og det må ikke blive genstand for diskussion. Forsøg at forholde dig anerkendende og respektfuldt til modpartens  behov og følelser.

 

 

5) Bliv på egen banehalvdel

Det er ekstremt vigtigt blive på din egen banehalvdel og være meget nænsom, når du går over på den andens banehalvdel. Når du giver modparten en ’diagnose’, holder han op med at lytte. Vær i stedet spørgende: Hvad tænker du? Det er ikke sikkert, du kan bruge svaret, men så har I et grundlag for snakken.

 

 

6) Vær opmærksom

Konflikter er ikke noget, man skal undgå, de er en del af livet.

Men de udvikles over tid, og når de bliver destruktive, skal man reagere. Stoppes de ikke, begynder vi at snakke med andre i fa- milien om det, laver alliancer, og gradvist opbygges der billeder af, hvordan de andre er.
 

 

 

7) Tal – skriv ikke

Når der ligger en konflikt og lurer, vil mange  typisk gå ind og mindske kommunikationen ved at skrive sms eller mails i stedet. Men her vil hver sætning blive endevendt, og det går tværtimod ind og eskalerer konflikten. Det er svært at tolke skriftsprog og vide, hvilken stemning modparten er i.    

 

 

8) Tag diskussionen

Vores bedsteforældres generation er ikke i lige så høj grad vant til at tale om tingene, hvorfor tingene ofte bliver skubbet ind under gulvtæppet  i mange familier. Men det skaber kun yderligere konflikter. Få diskussionen taget, selv om det gør ondt, og kom hinanden i møde.

 

 

9) Bid stoltheden i dig

Er I nået dertil, hvor I ikke taler sammen længere, er der ikke an- det at gøre end at tage kontakt. Bid det i dig og tag en snak med den anden. Sig, hvad det har gjort ved dig, og hvordan du gerne vil have det anderledes. Det er noget helt andet end at være sød blot for at undgå yderligere konflikt.

 

 

10) Opsøg en konfliktmægler

Synes alting håbløst, og er al kommunikation og kontakt ophørt, er det en god idé at opsøge en konfliktmægler og mødes på neutral grund. Det er svært at tage det første skridt, men med en mægler taber ingen ansigt, og fokus ligger ikke på skyld og ansvar. Det ligger derimod på forståelse og forsoning.

 

Kilde: Signe Saxe Jessen, Cand.mag. og selvstændig konfliktmægler samt Jesper Bastholm Munk, faglig leder på Center for Konfliktløsning

 
 
Publiceret i BT's hovedtema, "Rod i familien", 21. oktober 2012


Signe Saxe Jessen. Cand.mag. Konfliktmægler, Kognitiv coach og Mindfulness-træner
Faksegade 10, kld. 2100 København Ø (ved Trianglen).
Kontakt mob. 26 79 56 08 / Email: signe@korax.dk / CVR-nr. DK31835712